Pe măsură ce coronavirusul continuă să se răspândească, unele guverne au restricționat călătoriile, în timp ce, în alte părți, călătorii individuali și-au luat propriile măsuri de precauție.
BBC a primit întrebări dacă este sigur să zbori, să mergi într-o croazieră sau să iei transportul în comun.
Trenuri și autobuze
Deocamdată nu se știe exact cum se răspândește coronavirusul, dar virușii similari sunt prinși să respire în picături din tusele sau strănuturile unei persoane infectate sau să atingă suprafețele cu acestea.
Credem că coronavirusul probabil nu se blochează în aer în același mod ca gripa, așa că oamenii trebuie să fie în contact mai strâns între ei pentru a-l prinde. Ghidul NHS privind coronavirusul definește „contactul apropiat” ca fiind la doi metri de o persoană infectată mai mult de 15 minute.
Așadar, o mare parte din riscul potențial de infecție în trenuri și autobuze depinde de cât de aglomerate sunt acestea și acest lucru va varia în diferite părți ale țării și pe rute diferite.
Pe metroul londonez, unde există o densitate extrem de mare de oameni aglomerați în fiecare trăsură, cercetările anterioare au sugerat o legătură între naveta și probabilitatea de a prinde boli respiratorii.
Dr. Lara Gosce, de la Institutul de Sănătate Mondială, spune că cercetările sale (publicate în 2018) au arătat persoanelor care au folosit Underground-ul în mod regulat aveau mai multe șanse să sufere simptome asemănătoare gripei.
„În mod special, arată că localitățile deservite de mai puține linii – unde locuitorii sunt nevoiți să schimbe linia de una sau mai multe ori atunci când călătoresc pe metrou – au rate mai mari de boli asemănătoare gripei, în comparație cu orașele bine servite unde pasagerii ajung la destinație prin o singură călătorie directă, a spus ea.
Dacă călătoriți cu un tren sau autobuz relativ gol, riscurile dvs. ar fi diferite. Cât de bine sunt ventilate vehiculele și cât timp petreci pentru ele va juca un rol important.
Și curățarea va fi un factor de asemenea. Network Rail spune că continuă cu programul său de curățare „business as usual”, dar face planuri pentru curățarea suplimentară și specializată a stațiilor, dacă este necesar.
Un important operator de autobuze Arriva a mai spus că va continua cu regimul normal de curățare pentru moment.
Transport for London spune că a intensificat regimul de curățare în rețeaua de tuburi și autobuze, inclusiv folosind un dezinfectant antivirus de grad spital.
Potrivit doctorului Gosce, este importantă limitarea numărului de contacte strânse cu persoane și obiecte potențial infectate.
„În ceea ce privește călătoria, evitați orele de vârf dacă este posibil”, spune ea, sugerând, dacă este viabil, pasagerii ar trebui să aleagă rutele care implică doar un singur mijloc de transport.
În prezent, guvernul britanic nu le spune oamenilor să evite transportul în comun. David Nabarro, consilier special pentru coronavirus pentru Organizația Mondială a Sănătății (OMS), a declarat BBC că, deși transportul public a fost un lucru important de analizat, dovezile sugerează că genul de „contacte trecătoare” pe care oamenii le au atunci când călătoresc împreună nu au reușit ”. Până acum par a fi „cea mai importantă sursă de transmisie”.
Avioane
Este o credință obișnuită că ai mai multe șanse să te îmbolnăvești într-un avion, pentru că respiri un aer „învechit”.
De fapt, aerul dintr-un avion poate avea o calitate mai bună decât în biroul mediu (și aproape sigur mai bun decât un tren sau un autobuz).
Există mai multe persoane pe pătrat pe un avion ocupat, ceea ce poate crește riscul, dar aerul este, de asemenea, schimbat într-un ritm mai rapid.
Profesorul Quingyan Chen de la Universitatea Purdue, care studiază calitatea aerului în diferite vehicule de pasageri, estimează că aerul dintr-un avion este înlocuit complet la fiecare 2-3 minute, comparativ cu fiecare 10-12 minute într-o clădire cu aer condiționat.
Asta pentru că, în timp ce vă aflați într-un avion, aerul pe care îl respirați este curățat de ceva numit filtru de aer cu particule de înaltă eficiență (Hepa). Acest sistem poate capta particule mai mici decât sistemele obișnuite de climatizare, inclusiv viruși.
Filtrul aspiră aer proaspăt din exterior și îl amestecă cu aerul deja în cabină, ceea ce înseamnă că, în orice moment, jumătate din aer este proaspăt și jumătate nu. Multe sisteme obișnuite de climatizare nu fac decât să re-circule același aer pentru a economisi energie.
Pe lângă faptul că respiră în picături de la cineva care tușește sau strănut, infecții precum coronavirus pot fi transmise prin atingerea suprafețelor contaminate cu picături infecțioase pe ele – indiferent că este vorba despre mâna unei persoane sau un mâner al ușii.
Vicki Hertzberg, de la Universitatea Emory din SUA, a luat probe de pe suprafețe pe 10 zboruri transcontinentale în 2018 și a descoperit că „arătau ca camera de zi”. Cu alte cuvinte, nu este nimic notabil în eșantioanele de avion în comparație cu testele pe care le-au făcut în clădiri și alte tipuri de transport, spune ea.
Dar este dificil de generalizat cu privire la riscurile pe orice formă de transport, deoarece există diverși factori care cresc sau reduc riscul. De exemplu, pe un zbor cu cursă lungă, pasagerii s-ar putea deplasa mai mult și, în cazul în care au virusul, riscă să-l răspândească în continuare.
Ghidul OMS este că zona cu cel mai mare risc sunt cele două rânduri în față, în spatele sau lângă o persoană infectată. Dar în timpul focarului Sars din 2003, pe un avion care transporta o persoană infectată, 45% dintre cei care au prins boala stăteau în afara zonei cu două rânduri.